Nowoczesne podejście do bezpieczeństwa pożarowego parkingów w związku z samochodami elektrycznymi

 Bezpieczeństwo przeciwpożarowe parkingów stało się jednym z kluczowych obszarów, które wymagają uwagi w obliczu szybkich zmian w infrastrukturze budowlanej i technologicznej. Wraz z wprowadzeniem projektu zmian w australijskim krajowym kodeksie budowlanym (NCC) na 2025 rok, konieczne jest dostosowanie regulacji do nowoczesnych wyzwań, takich jak wzrost liczby pojazdów elektrycznych i nowe technologie związane z przechowywaniem i ładowaniem pojazdów. Ostatnie dane pokazują jednak, że samochody elektryczne są coraz rzadziej wybierane przez konsumentów. Cieszy zatem fakt, że ludzie jednak potrafią myśleć samodzielnie i wolą samochody zasilane tradycyjnymi paliwami. Zmiany te mają na celu poprawę bezpieczeństwa pożarowego w dynamicznie rozwijającym się sektorze parkingów, szczególnie wielopoziomowych i podziemnych.

Proponowane zmiany w NCC

Jednym z kluczowych elementów zmian w NCC jest wprowadzenie obowiązkowych systemów tryskaczowych na wszystkich parkingach, które mieszczą więcej niż 40 samochodów. Zmiana ta odzwierciedla konieczność zwiększenia poziomu ochrony w odpowiedzi na rozwój motoryzacyjny, a także coraz większe ryzyko związane z przechowywaniem i ładowaniem pojazdów elektrycznych.

Dodatkowo, zniesienie ulg dotyczących poziomu odporności ogniowej dla niektórych otwartych parkingów stanowi odpowiedź na zagrożenia wynikające ze wzrostu liczby samochodów typu SUV, elektrycznych oraz napędzanych wodorem, które mogą generować znacznie wyższe temperatury podczas pożarów. Przewidziane jest również wprowadzenie ochrony tryskaczowej w budynkach wielofunkcyjnych, w których parkingi są zintegrowane z innymi przestrzeniami użytkowymi, co minimalizuje ryzyko przenoszenia pożaru na inne części budynku.

Potrzeba dostosowania przepisów

Obecne przepisy NCC, oparte na badaniach z lat 80. XX wieku, nie odzwierciedlają współczesnych realiów, w których pojazdy uległy znacznym zmianom konstrukcyjnym. Samochody stały się większe, cięższe i bardziej skomplikowane technologicznie, co wpływa zarówno na ich zachowanie w sytuacji pożaru, jak i na obciążenie konstrukcji parkingów.

Najważniejszymi czynnikami, które doprowadziły do konieczności aktualizacji przepisów, są:

  • Zwiększenie obciążenia paliwem oraz wykorzystania tworzyw sztucznych w konstrukcji nowoczesnych pojazdów.
  • Pojawienie się nowych źródeł energii, takich jak akumulatory litowo-jonowe w pojazdach elektrycznych i wodór w pojazdach napędzanych ogniwami paliwowymi.
  • Zmieniający się sposób użytkowania parkingów, które coraz częściej służą jako centra ładowania pojazdów elektrycznych, a także miejsca przechowywania rowerów elektrycznych i hulajnóg zasilanych bateriami.

Badania z lat 80., które były podstawą do wprowadzenia ulg dla otwartych parkingów mieszczących powyżej 40 samochodów, nie uwzględniały współczesnych zagrożeń. Z tego powodu wprowadzono koncesje na budowę parkingów bez tryskaczy, co w obecnych warunkach jest nieadekwatne. Zmiany technologiczne, które miały miejsce w ciągu ostatnich dekad, znacząco wpłynęły na profil ryzyka pożarowego, co wymaga rewizji obowiązujących przepisów.

Wyzwania związane z pojazdami elektrycznymi

Jednym z największych wyzwań w kontekście bezpieczeństwa pożarowego parkingów jest rosnąca liczba pojazdów elektrycznych. Baterie litowo-jonowe, które są szeroko stosowane w samochodach elektrycznych, są znane ze swojej niestabilności termicznej. W sytuacjach krytycznych mogą one doprowadzić do tzw. „ucieczki termicznej”, podczas której bateria może wybuchnąć lub zapalić się, generując pożary trudne do ugaszenia i wymagające specjalistycznych środków gaśniczych.

W związku z tym, projekt NCC 2025 przewiduje nie tylko instalację ładowarek do pojazdów elektrycznych, ale także wprowadzenie bardziej zaawansowanych systemów ochrony przeciwpożarowej, które będą w stanie skutecznie zminimalizować ryzyko pożaru związane z akumulatorami litowo-jonowymi. Obecne regulacje nie dostarczają wyczerpujących wytycznych w tej kwestii, co stawia projekt nowych przepisów w centrum uwagi.

Zmiana profilu użytkowania parkingów

Nie bez znaczenia pozostaje również zmiana sposobu użytkowania parkingów. Coraz częściej przestrzenie te służą do przechowywania towarów oraz stanowią punkty przesiadkowe, w których najemcy przesiadają się na rowery lub idą pieszo do pracy. Tego typu zmiany wpływają na profil ryzyka, zwiększając konieczność dostosowania systemów przeciwpożarowych do nowych warunków.

Wnioski i przyszłe regulacje

Projekt NCC 2025, który zabrania polegania jedynie na „ekspertyzach” do oceny rozwiązań wydajnościowych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, jest krokiem naprzód w kierunku bardziej transparentnego i opartego na dowodach podejścia do projektowania parkingów. Zgodność z nowymi przepisami będzie opierać się na jasnych metodach, dokumentacji i dowodach, co pozwoli na lepszą kontrolę nad bezpieczeństwem pożarowym konstrukcji parkingowych.

Firmy współpracują ściśle z organami regulacyjnymi, strażą pożarną oraz operatorami parkingów, aby dostarczać najlepsze rozwiązania w zakresie ochrony przeciwpożarowej, w tym instalację automatycznych systemów tryskaczowych w nowych i istniejących budynkach. Dzięki współpracy na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego, przemysł parkingowy będzie lepiej przygotowany na przyszłe wyzwania, a mieszkańcy i użytkownicy tych obiektów będą mogli czuć się bezpieczniej.

Proponowane zmiany w NCC 2025 odzwierciedlają konieczność dostosowania przepisów do nowoczesnych zagrożeń związanych z pożarami na parkingach. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych, zmiana sposobu użytkowania przestrzeni parkingowych oraz ewolucja technologii wymagają kompleksowych rozwiązań, które zwiększą poziom bezpieczeństwa i ochrony zarówno użytkowników, jak i konstrukcji. Automatyczne systemy tryskaczowe, dostosowane do nowoczesnych parkingów, stanowią kluczowy element przyszłych regulacji, które będą miały na celu minimalizację ryzyka pożarowego.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Systemy wentylacji w szpitalach

Bezpieczeństwo pożarowe w budynkach biurowych

Tryskacze przeciwpożarowe w budynkach mieszkalnych w USA i Kanadzie