Zagrożenia pożarowe związane z pojazdami na parkingach podziemnych
Potrzeba dalszych badań nad zagrożeniami pożarowymi związanymi z pojazdami wyposażonymi w nowe nośniki energii na parkingach podziemnych
Zagrożenie pożarowe związane z pojazdami na parkingach podziemnych
Od 2010 roku liczba pojazdów elektrycznych (EV) w Norwegii podwaja się co roku, a na rynku pojawiły się już pierwsze masowo produkowane samochody na wodór. Rosnące wykorzystanie nowych nośników energii w sektorze transportu jest istotnym elementem działań rządu na rzecz ograniczenia emisji CO2. Jednakże nowe nośniki energii charakteryzują się odmiennymi właściwościami technicznymi pod względem pożarowym w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi, co może prowadzić do nieprzewidzianych scenariuszy pożarowych.
Wątpliwości związane z bezpieczeństwem
Bardzo szybkie wprowadzanie pojazdów elektrycznych wywołało sceptycyzm wśród strażaków oraz niespójność w podejściu właścicieli parkingów co do możliwości wspólnego parkowania pojazdów elektrycznych i nowych pojazdów zasilanych gazem w garażach. Opublikowano niedawno raport na temat zagrożeń pożarowych związanych z pojazdami wyposażonymi w nowe nośniki energii w zamkniętych pomieszczeniach, wskazując na konieczność poszerzenia wiedzy w kilku kluczowych kwestiach dotyczących tych nośników na parkingach.
Pożary na parkingach
W ciągu ostatnich 15 lat w Europie miało miejsce wiele poważnych pożarów parkingów. Pożar w zamkniętym parkingu może zachowywać się zupełnie inaczej niż pożar samochodu na zewnątrz. W przypadku zamkniętego pożaru pomieszczenie może szybko wypełnić się czarnym, gorącym dymem, który ogranicza widoczność i pogarsza warunki pracy strażaków. W porównaniu ze starszymi samochodami, rosnąca ilość tworzyw sztucznych stosowanych w nowoczesnych pojazdach powoduje, że pożary są gorętsze i bardziej podatne na rozprzestrzenianie się. Jest to niezależne od rodzaju paliwa, ponieważ nie ma różnicy między pożarem w samochodzie konwencjonalnym a pożarem w pojeździe z nowymi nośnikami energii, jeśli nie pali się paliwo lub pakiet akumulatorów. Niemniej jednak, szybkie wprowadzanie nowych nośników energii wywołało nowe dyskusje na temat bezpieczeństwa pożarowego na parkingach.
Budynki parkingowe w Norwegii
Budynki parkingowe w Norwegii, podobnie jak w innych krajach, mają różne rozmiary i geometrię, a ich budowa trwała przez wiele dziesięcioleci. Wjazd na typowy parking jest zazwyczaj zbyt niski, aby mogły tam wjechać wozy strażackie, co sprawia, że odległość robocza strażaków jest znacznie dłuższa niż w przypadku pożaru samochodu na zewnątrz. Ogólnie rzecz biorąc, pożar na parkingu jest trudnym scenariuszem pożarowym.
Potrzeba dalszych badań
Istnieje wiele nierozwiązanych kwestii dotyczących zagrożeń pożarowych związanych z nowymi nośnikami energii na parkingach. Aby bezpiecznie i skutecznie wprowadzić nowe nośniki energii na rynek, konieczne jest wypełnienie tych luk w wiedzy. Dalsze badania zapewnią, że istotne decyzje dotyczące bezpieczeństwa będą oparte na faktach, a nie na przypuszczeniach. Do głównych obszarów wymagających dalszych badań należą:
Pożary akumulatorów w pojazdach elektrycznych
Brak wystarczających danych statystycznych: Nie ma obecnie dostatecznych danych, aby jednoznacznie stwierdzić, czy ryzyko zapalenia się pojazdu elektrycznego różni się od ryzyka w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym (ICE). Statystyki wskazują, że pożary samochodów najczęściej występują w starszych pojazdach. Czas pokaże, czy ta tendencja utrzyma się w przypadku pojazdów z nowymi nośnikami energii, biorąc pod uwagę ich młody wiek. Brak informacji i doświadczenia dotyczących zachowania pożaru parkingu z udziałem zestawu akumulatorów pojazdów elektrycznych, w kontekście szybkości wydzielania ciepła i czasu gaszenia, budzi sceptycyzm i niepewność zarówno wśród użytkowników, jak i strażaków.
Rozmiary akumulatorów: Akumulatory o pojemności 16-23 kWh, stosowane w większości opublikowanych testów ogniowych na pełną skalę, nie są reprezentatywne dla największych akumulatorów dostępnych obecnie na rynku. Na przykład Tesla Model X jest wyposażona w akumulatory o pojemności do 90 kWh. Pojawia się więc pytanie, czy te testy są adekwatne dla większych akumulatorów i różnych składów chemicznych dostępnych na rynku.
Brak danych dotyczących rozwoju pożaru: Brakuje danych na temat szybkości rozwoju pożaru w pojazdach elektrycznych, skuteczności mechanizmów bezpieczeństwa akumulatora oraz ilości ciepła wydzielanego przez nowoczesny pojazd elektryczny.
Pożary pojazdów elektrycznych (EV)
Trudności w gaszeniu pożarów EV: W porównaniu z pojazdami z silnikami spalinowymi (ICE), testy wskazują, że gaszenie pożarów pojazdów elektrycznych może wymagać większej ilości wody i dłuższego czasu. Jednak dokładna ilość wody, skuteczne techniki gaśnicze oraz czas potrzebny na ugaszenie pożarów różnych modeli samochodów elektrycznych nie są jeszcze dokładnie znane. Dodatkowo, niewiele jest opublikowanych informacji na temat reakcji pojazdów elektrycznych na działanie tryskaczy, odpowiedniego przepływu wody oraz typu tryskacza, który najlepiej radzi sobie z takim pożarem.
Ucieczka termiczna (TR): Ucieczka termiczna to niekontrolowana reakcja chemiczna, która generuje dużą ilość ciepła. Proces ten rozpoczyna się, gdy temperatura ogniwa akumulatora osiąga 130-200°C. Ciepło wytwarzane przez TR może wystarczyć do zapalenia łatwopalnego elektrolitu wewnątrz akumulatora. Jeśli akumulator zostanie wystawiony na działanie temperatury przekraczającej dopuszczalny poziom TR, na przykład w zamkniętym pożarze parkingu, TR zostanie ostatecznie zainicjowana. Brakuje jednak testów na pełną skalę, które pokazują, jak szybko TR może nastąpić w typowym pożarze parkingu.
Pożary pojazdów zasilanych gazem
Systemy bezpieczeństwa: Pojazdy napędzane gazem mają wbudowane systemy bezpieczeństwa, które zapobiegają eksplozji gazu w przypadku pożaru. Niemniej jednak, zdarzały się incydenty, w których systemy te nie działały zgodnie z przeznaczeniem.
Urządzenia nadmiarowe (PRD): Zbiorniki gazu są wyposażone w ciśnieniowe urządzenia nadmiarowe (PRD), które uwalniają gaz, gdy temperatura otoczenia osiągnie określony poziom. W przypadku pożaru parkingu temperatura otoczenia może osiągnąć 1000°C, co jest wystarczające do aktywacji PRD. Nie jest jednak jasne, jak długo ten proces może potrwać i czy gaz może uwolnić się bez zapalenia. W takim przypadku może dojść do nagromadzenia gazu i jego późniejszego zapalenia, co może skutkować eksplozją.
Brak systemów wykrywania i wentylacji: W norweskich parkingach nie ma systemów wykrywania wodoru ani wentylacji wystarczających do skutecznego usuwania wycieków gazu.
Obecne tempo wprowadzania nowych nośników energii do pojazdów, takich jak akumulatory elektryczne i gaz, stawia przed nami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego na parkingach. Aby skutecznie i bezpiecznie zarządzać tymi zagrożeniami, konieczne są dalsze badania oraz rozwój technologii i procedur gaśniczych. Tylko dzięki pogłębionej wiedzy i odpowiednim środkom bezpieczeństwa można zapewnić, że nowe technologie energetyczne będą mogły być w pełni i bezpiecznie zintegrowane z infrastrukturą parkingową.
Komentarze
Prześlij komentarz