Pożar elektrycznej ciężarówki - poważny problem
We wtorek doszło do poważnego incydentu na autostradzie US Highway 95, gdzie zderzenie ciężarówki przewożącej akumulatory litowo-jonowe doprowadziło do blokady drogi. Jest to kolejny z serii wypadków związanych z przewozem baterii litowych, które niosą ze sobą ryzyko pożarów oraz dezorganizację w ruchu drogowym.
Do zdarzenia doszło tuż po północy na Mile Marker 13 w hrabstwie Nye, pomiędzy drogą stanową 160 a Mercury, jak poinformowała Nevada Highway Patrol. Dwie ciężarówki, jadące w przeciwnych kierunkach, zderzyły się bokiem. Na szczęście kierowcy obu pojazdów odnieśli jedynie niewielkie obrażenia. Władze zamknęły autostradę, która pozostawała nieprzejezdna aż do wtorkowego popołudnia.
Przepisy mające na celu regulację transportu akumulatorów litowo-jonowych zostały wprowadzone po wcześniejszych incydentach. W tym przypadku, jedna z ciężarówek przewoziła drewno, a druga 31 000 funtów baterii litowych, które zapaliły się niemal natychmiast po zderzeniu. Jak poinformował Scott Lewis, szef straży pożarnej w Pahrump oraz dyrektor ds. zarządzania kryzysowego hrabstwa Nye, pożary tego rodzaju mogą stanowić poważne wyzwanie dla straży pożarnej, a także komplikować sytuację na drogach.
Przedstawicielka Dina Titus (D-Nev.) złożyła niedawno projekt ustawy mającej na celu zwiększenie bezpieczeństwa transportu baterii litowo-jonowych. Sekretarz Transportu USA, Pete Buttigieg, po wcześniejszym podobnym wypadku na autostradzie Interstate 15, zwrócił uwagę na potrzebę większej liczby szkoleń w zakresie reagowania na tego typu incydenty.
„Zamknięcia dróg oraz ogromna ilość wody potrzebna do gaszenia tych pożarów mają znaczący wpływ na zasoby naszego regionu” – powiedziała Titus. Zaznaczyła również, że Kongres musi niezwłocznie podjąć działania legislacyjne.
Według Lewisa, podobnie jak w innych przypadkach pożarów akumulatorów litowo-jonowych, towarzyszyły im bardzo wysokie temperatury, emisja niebezpiecznych gazów oraz ryzyko wybuchu. Strażacy, korzystając z około 5500 galonów wody oraz specjalistycznego środka gaśniczego F-500, opanowali sytuację wczesnym rankiem.
Na miejsce skierowano również zespół materiałów niebezpiecznych z Las Vegas Fire Department, który monitorował jakość powietrza. Prace związane z oczyszczeniem terenu trwały jeszcze we wtorkowe popołudnie, a jak przewidywały służby, autostrada mogła pozostać zamknięta do środy.
Rosnący problem
Katastrofa oraz późniejszy pożar, które doprowadziły do zamknięcia autostrady US 95, stanowią trzeci tego typu incydent związany z bateriami litowo-jonowymi w ostatnich miesiącach, wywołując utrudnienia w ruchu drogowym na terenie Nevady i jej okolic.
Pod koniec lipca doszło do wypadku ciężarówki przewożącej sześć dużych akumulatorów litowo-jonowych na autostradzie międzystanowej I-15 w pobliżu Barstow w Kalifornii. Pożar baterii zmusił do zamknięcia autostrady w obu kierunkach na kilka godzin, przy czym ruch w kierunku północnym został wstrzymany na ponad 40 godzin. Incydent ten sparaliżował główną trasę łączącą południową Kalifornię z Las Vegas, powodując poważne zakłócenia.
Zamknięcie trasy doprowadziło do poważnych zatorów, a ruch drogowy na I-15 i sąsiedniej Interstate 40 został sparaliżowany, co zmusiło wielu kierowców do utkwienia na wiele godzin w pojazdach. Departament Transportu Kalifornii (Caltrans) poinformował, że była to pierwsza sytuacja, w której strażacy musieli zmierzyć się z pożarem akumulatorów tego rodzaju, a agencja skupiła się na zapewnieniu bezpieczeństwa podróżnym. W trakcie zamknięcia drogi Caltrans dostarczał potrzebującym wodę, pomoc medyczną oraz paliwo, a także umożliwiał ładowanie pojazdów elektrycznych.
W sierpniu doszło do kolejnego wypadku, tym razem z udziałem elektrycznej ciężarówki marki Tesla, która rozbiła się na autostradzie I-80 w północnej Kalifornii. W wyniku zderzenia z drzewem bateria pojazdu zapaliła się, a droga została zamknięta na 14 godzin. Strażacy zużyli około 50 000 galonów wody, aby ugasić pożar, co uwypukliło wyzwania związane z takimi incydentami.
Raport Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wykazał, że ciężarówka była wyposażona w zaawansowany system wspomagania kierowcy, jednak w momencie wypadku system ten nie był aktywny. Sekretarz Transportu USA, Pete Buttigieg, podkreślił, że agencje muszą zainwestować w dodatkowe szkolenia, aby skutecznie reagować na takie sytuacje, szczególnie w kontekście rosnącej liczby wypadków związanych z przewozem materiałów niebezpiecznych.
W związku z tym Departament Transportu Nevady (NDOT) oraz Caltrans spotkały się, aby omówić usprawnienia w zakresie reagowania na wypadki z udziałem baterii litowo-jonowych. „Musimy poprawić nasze działania poza granicami jurysdykcji” – powiedział Tracy Larkin Thomason, dyrektor NDOT.
Nowe przepisy
W odpowiedzi na rosnące zagrożenie, przedstawicielka Dina Titus przedstawiła nową ustawę – „Thermal Runaway Reduction Act”. Proponowane przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa transportu akumulatorów litowo-jonowych poprzez wprowadzenie testów zderzeniowych i ograniczenie poziomu naładowania akumulatorów transportowanych drogą lądową do 30%, analogicznie do regulacji obowiązujących w transporcie lotniczym.
Titus wyraziła nadzieję, że nowe przepisy zapobiegną przyszłym incydentom, takim jak ten z lipca na Interstate 15, szczególnie na gęsto zaludnionych obszarach. „Dzisiejszy wypadek na US 95 pokazuje pilną potrzebę uchwalenia przepisów, które zapobiegłyby przyszłym wypadkom i pożarom, chroniąc ludzkie życie” – zaznaczyła Titus w oświadczeniu. „Bez odpowiednich regulacji, ryzyko kolejnych tragedii będzie rosło”.
Komentarze
Prześlij komentarz